|
|
Programunk tartalmazza a
LÁEV fővonalát, mely jelenleg a
Dorottya utca és Garadna
végállomás között teremt kapcsolatot. Megépült a már csak egyetlen üzemelő szárnyvonal is Papírgyár és Mahóca között. A fellelhető dokumentációk, helyszínrajzok ismeretében természetesen feldolgoztuk a ma már nem létező egykori szárnyvonalakat is:
A LÁEV fővonala jelenleg a Miskolc Kilián-Észak városrész - Dorottya-utca - és Garadna állomások között húzódik. Diósgyőr-Majláthot elhagyva a pálya egyre inkább hegyvidéki jelleget ölt. A Hóvirág utca után már erdőbe tér be, emelkedése is tekintélyesebbé válik. Rövid kanyargás után egy balos ívben megjelenik a Papírgyár kitérő. Itt ágazik ki a Parasznyai, azaz az egykor Farkasgödörbe induló szárnyvonal. Mahócáig 1923-ban helyezték üzembe, majd 1940-ben megindult a forgalom Taksalápa rakodóig. 1947-ben készült el az utolsó, Taksalápa - Farkasgödör-Örvénykő közötti mintegy három kilométeres szakasz. Ezáltal a vonal hossza a Szent Anna tér és Farkasgödör között 23 km-re emelkedett. A fővonal hossza ekkor 17,6 km volt. A Papírgyár mh. egykor négy vágánnyal és két biztonsági csonkával rendelkezett. Ezek az ipari tevékenységet szolgálták. Volt széncsúszda, kaolinleöntő, mérleg és természetesen vasúti őrház is. A megállót elhagyva hosszú balos ívbe érünk, melyet aztán jobbos követ. Pályánk emelkedik. A "kaptató" végén a sziklabevágás és a Mély-völgyi híd. Hossza 64 méter, legmagasabb pontja a völgy felett 25 méter, a pillérek távolsága átlagosan 20 méter. Az akkoriban még modernnek számító csúszózsalus technikával épült meg. Felújítására 2000-2001-ben került sor. A híd után éri el a pálya a legnagyobb emelkedését, 38.3 ezreléket. Rövidesen Puskaporosra fut be szerelvényünk. A kitérő előtt szelídül az emelkedés. Az állomás után irány Lillafüred! Az alagút előtt egy kitérő volt, amely valaha a Palotaszállót szolgálta ki. Innen látták el zöldséggel, gyümölccsel, hússal és főleg szénnel a létesítményt. Az alsó alagút hossza 112.3 méter, lillafüredi kijáratánál egy kitérő. Innen indul a mintegy két km hosszú Kerek-hegyi szárnyvonal, melyet 1926-1992 között működtettek. Lillafüred állomást elhagyva a vonal betér a felső alagútba, mely 120 méter hosszú. Mindkét alagút feltehetően a Palotaszálló építése időszakában készülhetett (1926-1929). Pályánk a Hámori tó déli oldalán halad tovább. Lassan elérjük a "Görbe hidat", majd következik a Savós-völgyi híd. Kisvártatva keresztezzük a Bükk-fennsíkra vezető erdészeti utat és megérkezünk a Szomorúi rakodóra. Nem kell sokat utaznunk, újabb kitérő, ez már az újmassai Őskohó előtt. Majd jön a megállóhely, kis múzeumával, szabadtéri kiállítóhellyel. A Garadna-völgyben tovább haladva elsőként a Pisztrángtelep következik. Pár száz méter és a dolomitbánya már Közép-Garadna mh. Kemény emelkedés után érkezünk meg Garadna végállomásra. Mindeközben 250 métert emelkedtünk. A pálya autentikus a valóságossal, a program lehetőségeit kihasználva törekedtünk arra is, hogy a környezet is hű legyen, de legalábbis tükrözze az egykori valós viszonyokat. Vonalunk innen ugyan folytatódik, de ez már egy másik történet lesz. Ennek neve a Bükk-vidéki vasutak. ©Frankie 2006
|
| Impresszum | Elérhetőségek | Vendégkönyv | |