Vonalak

E l ő s z ó

Telepítés

Rendszer igény

Licensz

Linkgyűjtemény


MSTS



Kezdőoldalra

A pálya bemutatása

Ismertetés

Vonalak

Vonaltérkép

Letöltések









































































































MSTS-LÁEV pálya


A vonalak leírása

     Programunk tartalmazza a LÁEV fővonalát, mely jelenleg a Dorottya utca és Garadna
     végállomás
között teremt kapcsolatot. Megépült a már csak egyetlen üzemelő szárnyvonal
     is Papírgyár és Mahóca között.

     A fellelhető dokumentációk, helyszínrajzok ismeretében természetesen feldolgoztuk a ma már
     nem létező egykori szárnyvonalakat is:
  • A Ládi vonalat, amely 1921-1994 között működött.
  • Elkészült az ebből kiágazó, 1924-ben átadott Vásárhelyi szakasz is. Ennek forgalmát 1934-ben egy sajnálatos baleset miatt szüntették meg.
  • Megtalálható az egykor hosszan a városban kanyargó Fáskert végállomásig tartó vonalrész is. 1927-ben hosszabbították meg a pályát a Szent Anna templomig. A vonal 1978-ban szűnt meg.
  • Továbbá a Kerekhegyi szárnyvonal (1926-1992) is.


     A LÁEV fővonala jelenleg a Miskolc Kilián-Észak városrész - Dorottya-utca - és Garadna
     állomások között húzódik.
     Diósgyőr-Majláthot elhagyva a pálya egyre inkább hegyvidéki jelleget ölt.
     A Hóvirág utca után már erdőbe tér be, emelkedése is tekintélyesebbé válik. Rövid kanyargás
     után egy balos ívben megjelenik a Papírgyár kitérő. Itt ágazik ki a Parasznyai, azaz az
     egykor Farkasgödörbe induló szárnyvonal. Mahócáig 1923-ban helyezték üzembe, majd
     1940-ben megindult a forgalom Taksalápa rakodóig.
     1947-ben készült el az utolsó, Taksalápa - Farkasgödör-Örvénykő közötti mintegy három
     kilométeres szakasz. Ezáltal a vonal hossza a Szent Anna tér és Farkasgödör között 23 km-re
     emelkedett. A fővonal hossza ekkor 17,6 km volt.

     A Papírgyár mh. egykor négy vágánnyal és két biztonsági csonkával rendelkezett.
     Ezek az ipari tevékenységet szolgálták. Volt széncsúszda, kaolinleöntő, mérleg és
     természetesen vasúti őrház is.

     A megállót elhagyva hosszú balos ívbe érünk, melyet aztán jobbos követ. Pályánk emelkedik.
     A "kaptató" végén a sziklabevágás és a Mély-völgyi híd. Hossza 64 méter, legmagasabb
     pontja a völgy felett 25 méter, a pillérek távolsága átlagosan 20 méter. Az akkoriban még
     modernnek számító csúszózsalus technikával épült meg. Felújítására 2000-2001-ben került
     sor. A híd után éri el a pálya a legnagyobb emelkedését, 38.3 ezreléket.

     Rövidesen Puskaporosra fut be szerelvényünk. A kitérő előtt szelídül az emelkedés.
     Az állomás után irány Lillafüred! Az alagút előtt egy kitérő volt, amely valaha a Palotaszállót
     szolgálta ki. Innen látták el zöldséggel, gyümölccsel, hússal és főleg szénnel a létesítményt.

     Az alsó alagút hossza 112.3 méter, lillafüredi kijáratánál egy kitérő. Innen indul a mintegy két
     km hosszú Kerek-hegyi szárnyvonal, melyet 1926-1992 között működtettek.
     Lillafüred állomást elhagyva a vonal betér a felső alagútba, mely 120 méter hosszú.
     Mindkét alagút feltehetően a Palotaszálló építése időszakában készülhetett (1926-1929).

     Pályánk a Hámori tó déli oldalán halad tovább. Lassan elérjük a "Görbe hidat", majd
     következik a Savós-völgyi híd. Kisvártatva keresztezzük a Bükk-fennsíkra vezető erdészeti
     utat és megérkezünk a Szomorúi rakodóra. Nem kell sokat utaznunk, újabb kitérő, ez már az
     újmassai Őskohó előtt. Majd jön a megállóhely, kis múzeumával, szabadtéri kiállítóhellyel.

     A Garadna-völgyben tovább haladva elsőként a Pisztrángtelep következik.
     Pár száz méter és a dolomitbánya már Közép-Garadna mh.

     Kemény emelkedés után érkezünk meg Garadna végállomásra. Mindeközben 250 métert
     emelkedtünk.

     A pálya autentikus a valóságossal, a program lehetőségeit kihasználva törekedtünk arra is,
     hogy a környezet is hű legyen, de legalábbis tükrözze az egykori valós viszonyokat.

     Vonalunk innen ugyan folytatódik, de ez már egy másik történet lesz.
     Ennek neve a Bükk-vidéki vasutak.



©Frankie 2006




 








Az oldal tetejére




 

 |   Impresszum  |   Elérhetőségek  |   Vendégkönyv  |